Kicsit hosszú lett.
Konkrétan pay-to-winnek nem mondanám a Klánháborút, hiszen ha jól tudom, a prémium pont-átutalást leszámítva nincs olyan funkció a játékban, ami kizárólag valós pénz költésével lehetséges. Persze nem mindegy, hogy 10 világon keresztül tőzsdézel vagy akár minden világ előtt / közben kifizetsz, ki tudja mennyi pénzt, de ez ugye a Klánháborún túlmutató kérdés, ahhoz senkinek nincs köze, hogy mennyi pénzt tudsz / akarsz egy játékra költeni.
Viszont.
Ha kevésbé mereven nézzük a P2W jelentését, tehát az a kérdés, hogy PP-vel (legyen az megvásárolt vagy összegyűjtött) lehet-e olyan előnyre szert tenni PP-vel nem rendelkező (vagy jóval kevesebb PP-vel gazdálkodó) játékosok ellen, amit jóformán lehetetlen behozni, akkor a válasz sajnos igen.
Először is leszögezném, hogy NEM a három "alap" prémium-funkcióra gondolok: farmkezelő, prémium fiók, fiókkezelő. A legtöbben szerintem egyetértenek abban, hogy ez a három szolgáltatás összességében pozitív hatással van a játékra és viszonylag olcsón meg is lehet őket szerezni (a legtöbb világon még néhány hét ingyenes próbaverziót is kapnak a játékosok!). Mindhárom funkció csak megkönnyíti a játékosok életét, hogy ne kelljen 0-24 kattintgatniuk, hanem kényelmesebben, gyorsabban csinálhassák meg ugyanazt, mint ezek nélkül. Az is igaz, hogy ezek nélkül szinte lehetetlen játszani, amikor már több száz faluja van az embernek és van pár funkció pl. a prémium-fiókban, ami simán lehetne alap funkció, de mint említettem, ezek könnyen beszerezhetőek, a három összesen havi 430 PP – ezt max. pár nap alatt ki tudod szedni egy friss világon a tőzsdéről.
Problémásabbak azok a dolgok, amik:
• nyersanyagot adnak / spórolnak meg (+20% termelés, tőzsde, építési költség csökkentése)
• építési időt csökkentenek (vagy akár teljesen felépítenek egy épületet)
• abszurd mennyiségű tárgyat adnak, amikkel gyakorlatilag állandó bónuszokat kapsz (a teljesség igénye nélkül: gyorsabban farmolsz barbárokat, építész épületeket, képzel egységeket, megnöveled az egységeid támadó/védő erejét, megtöltik a raktáradat nyersanyaggal, stb.)
Az első kettőt leginkább csak az early gameben szokták használni (kivéve talán a gyors építést, amivel pár száz pp-ért felhúzhatod a falad), az eventes tárgyakért pedig gyakorlatilag bármikor megéri PP-t költeni, mert bár ha PP nélkül aktívan használod az evenetet, össze tudsz szedni néhány jobb tárgyat, de biztosan nem annyit, hogy akár hónapokon át gyorsítsd a képzést, stb.
Az akár csak egy kicsit is tapasztalt játékosok számára nem kérdés, hogy a játék kezdeti szakaszában a legfontosabb, hogy minél több nyersanyagod legyen, ehhez pedig farmolnod és/vagy gyűjtögetned kell. A nyersanyag egy részéből egységeket képzel, hogy még többet tudj farmolni, a másik részéből építkezel, hogy minél előbb meglegyen a második falud / gyorsabban képezz egységeket (ez már a játékosok egyéni stratégiája). Ez jól hangzik, de míg PP nélkül valóban fontos a stratégia, jól be kell osztanod a nyersanyagot és ügyesen kalkulálnod, hogy lehetőleg folyton menjen a kiképzés és az építkezés is, de PP-vel nemcsak, hogy annyi nyersanyagot tudsz venni (főleg, ha valaki tőzsde scriptezik, khm...), hogy már kifollyon, de az építkezést is gyorsíthatod, így aztán nem ritkán látunk olyat, hogy a szerver 2-3. napján már két faluja legyen valakinek, míg PP nélkül mondjuk egy hét kellene hozzá. Ha pedig egy ilyen starter mellett van a kezdőfalud, számíthatsz rá, hogy a kezdővédelem lejárta után már egy fél nuke jöjjön rád, amíg neked néhány száz egység jött össze, pedig esetleg aktívan farmoltál.
Itt megemlíteném azt is, hogy bár lehetséges, hogy valaki csak vegye a nyersanyagot, de onnantól, hogy megvan valakinek az istállója, elengedhetetlen a farmolás is (vagy legalábbis ajánlott, ha nem akar még több PP-t költeni) – szóval, ha valahol, itt elválnak egymástól a valóban aktív és a csak a PP-re támaszkodó starterek.
Szóval az early-gameben a PP-zők abszurd előnyre tehetnek szert, a környéküket általában gond nélkül kitisztíthatják és elkezdhetnek terjeszkedni.
Valamivel jobb a helyzet a mid-gameben, amikor már mindenkinek van legalább néhány faluja és megkezdődnek a klánharcok is. Természetesen ekkor még mindig előnyben vannak azok, akik korábban több ezer PP-t költöttek, de minél több faluja van a játékosoknak, annál kevésbé számít az a +20% termelés vagy az a néhány tízezer nyersanyag, amit a tőzsdéről vesz meg valaki (nem véletlenül ilyenkor már nem is nagyon aktív a tőzsde általában).
Ezen a ponton mondanám azt, hogy az early-gameben szerzett előny bár sokat segít, de aktivitás és játéktudás nélkül senki nem megy vele semmire. Hiába van 50 falud, amikor a második helyezettnek még 20, ha hirtelen kapsz egy másik klántól 500 kardot, jól kell tudnod rá reagálnod, különben nem sokáig örülhetsz a megszerzett előnyödnek. Hasonlóképp, ha PP nélkül játszol és még csak 10 falunál tartasz, nyilván nehezebb lesz védekezned (adott esetben egyedül talán lehetetlen is), de az sem mindegy, hogy bedobod a fiókot és minden faludat elfoglalják szinte veszteség nélkül, vagy megpróbálod kihozni a legtöbbet a szituációból – ráfoglalsz, megvágod a vonatokat, hazakíséred a támadókat, stb. – és csak két falut buksz. Ezek olyan dolgok, amiket szerencsére nem lehet megvenni.
Ugyanakkor, ha két azonos tudással rendelkező, "tökéletesen" játszó játékos 1v1-et játszana (az egyik PP-vel, a másik PP nélkül), előbb-utóbb mindig a PP-ző játékos nyerne (ha mindketten 1 faluval kezdenek, hamarabb, ha 1000 faluval, akkor akár évekig is eltartana a küzdelem, de pl. az eventekkor megszerezhető toborzást gyorsító, vagy a tanyát 10%-kal növelő tárgyak hosszú távon olyan előnyt jelentenének, amik ellen nem tudna sokat tenni az ellenfél (nem mindegy, hogy n vagy n-1 nap alatt készül egy nuke, ahogy az sem, hogy mennyi egységet tartalmaz).
Összességében tehát az lenne a végkövetkeztetésem, hogy a KH bár sok mindenben a határát súrolja, mégsem mondható pay-to-win-nek. Egyrészt a már fent említett játéktudáshoz köthető dolgok miatt (vágás, hazakísérés, stb. - de akár ide sorolható az seregösszeállítás, a klánon belüli kommunikáció, stb.) - és nincsenek tökéletes játékosok, még a legjobbak is hibázhatnak néha; másrészt azért, mert a Klánháború nem 1v1 játék, csapatmunkával elméletileg megvalósítható a sok lúd disznót győz elmélete (más kérdés, hogy valószínűleg a PP-ző játékosnak - a "disznónak" - is vannak csapattársai, akik segítik, de ez már csapatmunka, ami tudtommal nem vehető meg PP-ért).
Babba jó