Nem tudom, mikorra tudnám datálni (már ha tudnám egyáltalán) azt, amikor végleg úgy éreztem, hogy ennek a játéknak kampó, de talán az is sokatmondó, mikor még elkezdtem játszani, ki volt téve a főoldalra, hogy mennyien játszanak a magyar szervereken összesen (most az inaktív, támogató fiókokat ne vegyük számításba, hagyatkozzunk csak a száraz számokra)... ez olyan 160.000 körül volt, ha jól rémlik, talán kicsit kevesebb. Aztán mikor 20.000 alá (erre sem vennék mérget, hogy ez volt az a pont) csökkent a játékos száma, ez a számláló lekerült a főoldalról. De felmerül a kérdés, hogy a játék vajon mikor hal meg? Akkor, amikor lecsökken a játékoslétszám, vagy akkor, amikor rádöbbenünk, hogy maguk a játékosok teszik játszhatatlanná a játékot?
S hogy mit értek játszhatatlan alatt? Azt, amikor képtelen vagy évek óta (s nem feltétlenül magamra gondolok, hiszem rühellem a diplomáciát) normális diplomáciai kapcsolatot kialakítani, mert egy ilyen lekicsinyített szerveren az emberek mind-mind azt gondolják, hogy Ők a "Janik", aztán dózeroljunk le mindenkit, használjuk fel Őket önös céljaink érdekében, s még sorolhatnám. Nagyon kevés olyan diplomáciai kapcsolatot tudnék mondani, ahol a két fél tiszteli, ténylegesen segíti egymást, s nem csak időhúzásról és a másik fel- illetve kihasználásáról szól. Amíg régebben volt értelme akár fél éves, éves, több éves (gondolván a leghosszabb szerverekre) összefogásokról beszélni, addigra manapság kimerül minden abban, hogy "ez az én területem", "ide ne gyertek", "úgyis a másik irányba kell terjeszkedjetek, nem?", "mit akartok itt?" s társai... a diplomáciai kapcsolat megkötésének NAPJÁN felkeresi xy klán yx klánt, hogy vonulnának-e Velük SZÖVETSÉGESKÉNT zz ellen a jövőben, akikkel amúgy xy most kötött (azon a napon) MNT-t. Tehát borzalmas, hogy mennyire megbízhatatlanok a klánok, ez az 50-es szerver is tökéletes bizonyíték arra, hogy a vér nem válik vízzé, illetve sokan papolhatnak akármiről, baromi hiteltelen, mikor visszahallod, hogy amúgy már induláskor ez meg az le volt beszélve, de a külsőn teljesen mást hangoztat ez és az. Direkt nem írok neveket, nem megyek bele "szarkavarásba", sok klám szószólói ügyesek, úgyis úgy dalolnak, ahogy az kedvükre van, az igazság nem lesz leírva, csak a köntörfalazás megy. Azért a szerver végén lehet megérne egy misét, ha mindenki leírná a hazugságait, csak persze ez nem fog megtörténni.
A másik a terjeszkedés, még csak a 4 kontinens sincs tele egy olyan világon, amelyiknek "ekkora" hype-ja volt, jóval több embert vártam, "nagy" játékosokat, hozzáteszem, most csak ironikus vagyok...
)) Ezek a "nagy" játékosok akiket én vártam maximum nagy pénztárcával rendelkeznek, amiből bőszen költenek pp-re, de játéktudás az megáll ott, hogy top 3-ként is 5 faluval nincs meg a 100 kifosztott falu. No de, visszatérve a terjeszkedésre. Konkrétan kifoglalsz 10-12 órányira, nagyon max 24, de akkor már a perem legszélső bónuszfalvát nézem, s ennyi volt. Nincs hová terjeszkedni. Sokan jöttünk, számoltunk vele, hogy ebből gond is lesz, de a két kontis reget egy ilyen világon nem mertük bevállalni, öngyilkosság lett volna. Így is gondban voltunk a reget illetően, de ugye ezt már kiveséztük "egy párszor", szóval erre most nem térek ki. Valószínű más klánok életében nem egy és nem két viszály, veszekedés alakulna ki emiatt, de nem Nálunk, az SBT-ben, így megoldjuk a magunk módján, csak azért ha belegondolunk, ez is mennyire megöli a játékot? Eljössz x emberrel többel, mert már előre tudod, hogy a vezetők életképtelenek normális, hosszútávú, fair kérések mellett diplomáciai kapcsolatok kialakítására, így inkább csak a társaidra hagyatkozol, nem a diplomáciára. De hogyan biztosítasz megfelelő fejlődést, területet mindenkinek egy ilyen kicsi világon? Ha középre is raksz tagokat, úgy jársz mint DJ-ék, több tűz közé kerülsz. Vagy túlélsz vagy nem, nagyon lutri és nagyon gyenge a mérleg nyelve, bármikor átbillenhet a számodra kedvezőtlenebb oldalra. Most nem mennék bele abba sem, hogy melyik reg milyen kockázattal jár, ki vállalja, ki nem, stb, stb, stb. Szimplán csak arról van szó, hogy ilyen kicsi világon hogyan oldod meg a terjeszkedést, a játék fő élvezetét, a hódítást, hogyan fejlődsz? Minimális lehetőséged van az érvényesülésre egyénileg. Frontra nem vihetsz mindenkit, mert egy az, nem való oda mindenki, kettő, a hátországot tisztogatni ki marad? De mi van akkor, ha mindkét részre túl sok az ember?
Visszatérve a diplomáciára, jó példa a DSA - FS összefogás. Két vezér nagy bravúrja, vagy egyszerűen csak az volt a nagy összetartó erő, hogy volt egy ennyire utált (vagy éppen tisztelt?!) Sparta, aki kellő "boost"-ot adott annak érdekében, hogy összefogjanak ellene a klánok?
Pontosan a fenti okok azok, amik miatt már nem játszanék. Ha nincs az SBT és nem nyúznak, ha nincs a pp mentes világ, valószínűleg már nem lennék itt. Nincs értelme, nincs meg az az élvezete, mint régen. Hiányolom a régi klánokat, a változatosságot, az újdonság örömét. Ugyanaz a filmkazetta ismétlődik megállás nélkül. Ugyanúgy jön az ASG, elesik, leverik, ugyanúgy számítunk rá, hogy Don felrúg mindent, mikor elgurul a gyógyszere, ugyanúgy jön egy Sparta, akiknek a vezetősége megbízhatatlan, jönnek a töltelék klánok akik 1 hónapot sem bírnak, s úgy ennyi volt. A V50 is erről szól, annyi különbséggel, hogy a WINTER és az NF újdonság, de valahogy ezt annyira kevés újdonságnak érzem... ami nem kárpótol azokért, ami már nem olyan, mint régen. S itt most nem arról van szó, hogy valamelyik klán gyenge-e vagy sem... az NF-et sem gondolom gyengének, sőt, pont ellenkezőleg... de még az Ő kitartásuk sem gyújtja meg a lángot bennem, hogy egyáltalán van-e értelme, bármi élvezete még itt lenni. Nyilván szeretem a klánom, hogyne szeretnem, nélkülük nem lennék már itt, de az összes többi körülmény pocsék, élvezhetetlen már a játék. Csak azt sajnálom, hogy nem most pörög a V1, V2 és társaik... mostani fejjel, tudással kíváncsi lennék egy akkora világra... de hát ez már csak álom marad, sajnos.
Talán kicsit elemzés is mindez, csak máshogy.