Ma már nagyon kicsi a játékosbázis. Teljesen új klánt lehetetlen csinálni. Régen a 30-40 kontis szerókon meg lehetett csinálni azt, hogy a peremen összeszedtél minden játékost, belőlük szelektáltál, és klánt építettél, és simán tényező lehettél mire az origóból odaértek, mert addig eltelhetett akár 2 év is, annyi idő alatt bőven lehet a nulláról is építeni egy klánt. Ma ezt nem lehet, nézzük csak meg V50-et. Hiába akartam sok új játékost beépíteni a klánba, esély se volt rá, mert már 1 falunál háborúzgatás volt az SBT-vel. Hiába mondják, hogy harcban edződnek az emberek, egy erős keret kialakításához idő, hátország és birkatürelem kell. A mai szerókon a legritkább esetben sikerül ezt elérni, mert annyira kicsik a szerverek, hogy mindenki egymás hegyén hátán már a regisztrációtól. Már a saját klántársaiddal is tömve vagy, a saját égtájadat a mai szeróméretekből nézve 30-40 játékossal lehetne kényelmesen elvinni, úgy mindenkinek van területe fejlődni, de a legritkább az, amikor van 30-40 olyan embere valakinek, aki tökéletesen tudja magától, mi a feladata. És sajnos hiába menne valaki kevés fővel, a többiek belehajszolják a tömegesítésbe. Mire megszerzed a limiten belül maradva, kevés jó játékossal a területed, addig a többi égtájon mások csinálnak 2-3 klánt, mert egyszerűbb úgy megcsinálni a kontinenset, hogy felveszek még 80 embert, amiből 20 marad, 60-t meg majd belsőzök. Lásd V52 LW, hatalmas hátrányba kerültek amiatt, hogy míg a többiek 2-3 klánnal szaladgáltak, ők maradtak a limiten belül. Emiatt el kell dönteni, hogy mit akarsz a szerveren: tényezőként játszani a győzelemért, vagy keretet nevelni. Manapság a kettő nem megy egyszerre. Csak ebből ki kell lépni idővel. Ezért örülök az ASG-nek 53-on, az előző 4 klános, 200 fős állapotokhoz képest megálltak most "csak" 100 főnél. Idővel ma már mindenkinek ki kell lépnie a játékost tanítunk, és nem lépünk 1-ről a 2-re szerepből, ha szeretne elérni valamit.
A legtöbb mai klán azért bomlik fel, mert a vezetőség tapasztalatlan. Abból áll minden, hogy felveszünk fűt-fát és majd lesz valami. Hiába van mondjuk 3-4 nagyon ügyes, veterán játékos, 200 noob között ő se fog ottmaradni. A másik amit szeretek, hogy pl pp-zek egy szerón, rámír egy feltörekvő vezér, hogy "szia, gyere már hozzánk", amire válaszolok hogy "hello, ppzek a szerveren", amire a válasz, hogy "áh nembaj, látom vótá má topegy, gyere". Ilyen mentalitással nem is lehet előre lépni, hogy csak azért jöjjön valaki, hogy legyünk eggyel többen. Az előrelépést abban látom, hogy egy feltörekvő klán nem először tagságot akar orrba szájba halmozni, hanem a vezetőségbe keres tapasztalt, már sikeres klánt felépítő, vagy annak felépítésében résztvevő vezért, alvezért (lásd V46 CotL, Lightrex). Már a legelején, az építkezés első szakaszában kell a vezetőségbe egy iránymutató, egy olyan ember, aki a gyermekbetegségeket segít kiküszöbölni, és felhívja a figyelmet olyan hibákra, amit ő a tapasztalatából már észrevesz, de az új klán vezetősége még lehet hogy nem, vagy későn. És ez nem jelent automatikus győzelmet, de azt igen, hogy elindítja a klánt egy olyan úton, ami a végén oda vezethet. De ehhez rugalmas vezérek kellenek, olyanok, akik elfogadják, hogy nem ők tudnak mindent a legjobban, elfogadják más tanácsát (nem kell megfogadni, de elfogadni, és mérlegelni igen). Ha én egy új klánt akarnék ma a semmiből csinálni, akkor már sikeres vezetőket próbálnék először leigazolni. És ha ő látni fogja a fantáziát egy klánban, akkor ott lesz, és segíteni fog abban, hogy megugorjuk az első lépést. S ajánlanám minden, amúgy már kiégett, de sikert elért vezetőnek, hogy bátran keressen olyan klánt, amibe látnak a jövőben fantáziát, és ahol nem igényel nagy játékidőt már maga a játék, hisz a legfontosabb amire szükség van az a megélt tapasztalat, nem az, hogy levágjál éjjel 4-kor 40 db 2*2-es vonatot. Azt majd csinálják az újak