Folytatjuk is interjúnkat @petike111 játékossal...
Te mivel segítetted az újoncokat, ha találkoztál velük?
Nagyon ritkán találkoztam teljesen újoncokkal, de ha mégis ilyen volt és tanácsot kértek tőlem, akkor szívesen segítettem. Leginkább a falvak építése, ősszetétele, csapatok arányai, amik szóba kerültek ilyenkor, de semmi extra dolog.
Mit gondolsz a fiókellenőrzés fogalmáról a klánháborúban? Etikusnak vehető-e egy fióknak az ellenőrzése fiókhelyettesítéssel?
Én nem igazán preferálom az ilyesmit, amelyik klánban ez eddig szóba került, azt én magam amatőrnek tartom. Ha bizalmatlanságból kerülne rá sor, akkor pedig sok értelme nincsen. Van rá lehetőség, hogy a vezetőség lássa a tagok falvaiban lévő csapatokat, épületeket, bejövő támadásokat, szinte bármilyen fontos információt. A személyes levelezéseket meghagynám mindenkinek, legyen legalább ennyi privát szféra a játékban. arról nem is beszélve, hogy én már csak a régről ismert tagjaink közül választanék fiókhelyettesítőt, számomra ismeretlenekre nem bíznám a fiókom.
Volt-e olyan játékos, akivel nehéz harcotok volt, ezért kölcsönös tisztelet után barátság lett a vége? Mivel a legtöbb játékossal megtörtént már ilyen, így meglepne, ha veled mégsem. Ha nem történt ilyen vagy hasonló veled, akkor mit gondolsz mi lehet az oka?
Igen, természetesen velem is megtörtént, nem is egy esetben. Mivel ez egy játék elsősorban, így ezt teljesen normálisnak gondolom. Többször fordult elő olyan is, hogy egy ilyen szituációból olyan KH barátság alakult ki, ami után mindig egy klánban harcoltunk a további világokon, illetve az ellenkezője is, hiába ismerjük és tiszteljük egymást, valahogy mindig ellenfelekként találkozunk, de egymást kimondva-kimondatlanul nem támadjuk.
V1 nem mai világ. Ha jól látom a CotR csapatában voltál. Mi a véleményed arról, hogy faluszámban ti voltatok előnyben, de mégis a ranglista pontszám alapján van, és emiatt már javíthatatlanul, de végül a BFK-t tekinti a rendszer győztes klánnak?
Igen, ez azért is fájó pont, mert bár rengeteg falu volt azon a világon, még így is ha jól emlékszem legalább 20.000 faluval többünk volt, mint a BFK-nak, arról nem is beszélve, hogy minden ponton vertük őket, LET és LEV valamint az összesített LE pontunk is magasabb volt náluk. Rettenetesen hosszú világ volt, és mindenre már nem is emlékszem, de tucatnyi remek játékossal imerkedtem meg és alapoztam meg a részvételemet a további világokon.
Ahogy látom megfordultál Világ 7-en is. Mennyire volt eseménydús világ? Mire emlékszel belőle? Sok világ van, amelynek történéseiről kevés szó esik, és ez a világ is azok közé tartozik. Illetve Világ 7 nyertesei közül elég kevesen játszanak még ma is. Mit gondolsz miért?
Semmire nem emlékszem belőle, talán csak arra, hogy az még párhuzamosan futott a V1-el, talán azért regeltem be, mert éppen egy kicsit unalmasabb szakasza volt a V1-nek, de őszintén mondom, egy momentumot nem tudnék felidézni belőle. Azt gondolom, hogy a V7 másokban sem hagyhatott túl sok nyomot, akkortájt még a V1 volt a favorit világ, aki ott kezdett és maradt a végéig, az nagy túl nagy erőfeszítést más világokba nem tudott tenni, de ez csak egy felvetés, lehet, hogy tévedek.
Van-e olyan játékos, akit a legjobbnak tartasz? Ha igen, miért gondolod így róla?
Most kicsit gondolkoznom kell, mert olyat, hogy a legjobb nem tudnék azonnal mondani. Több olyan játékos van, akit tisztelek, elismerek és nem csak a játék tudása, hanem inkább a kitartása, a klánban betöltött szerepe, megoldó képessége vagy akár az alkalmazkodása miatt is. Félek neveket mondani, mert biztosan lesz, akit kihagyok belőle, de akiket mindenképpen nagyra tartok játékosként: @Todvald , @Hunland , @connavar , @Rob0322 , @Dash2000 , @Soderquist , @Fradi69 , @ligerxx és még vannak azért néhányan.
Inkább a biztos bevédés vagy nemesvonat vágás. Melyik a jobb? Mit gondolsz mikor melyik a jobb megoldás? Neked mennyi volt a legtöbb nemeses bejövőd, buktál ilyenkor falut?
Mindkettő hasznos és fontos, de ezt mindig a játék szituáció dönti el. Vannak esetek, amikor érdemes bevédeni a támadott falut, de van olyan is, amikor teljesen felesleges veszteséget generálnánk a védéssel, ez utóbbi esetében a vágás célra vezetőbb, illetve azt az opciót kihagytuk, ha egyik megoldás sem érdekes számunkra, hanem inkább ráfoglalunk a falura. Az is jó megoldás lehet, de mondom, minden a játék szituációtol függ. Nem tudom pontosan mennyi lehetett a legtöbb nemeses bejövőm, de talán a K5-ön lehetett, szinte minden falumra kaptam, olyan 400 körüli nemeses lehetett, és igen buktam falut belőle, de a többségüket vissza tudtam venni, ráadásul ott még a vallásra is figyelni kellett, hogy nehogy a templomos falumat vigye el, mert akkor szinte reménytelen védeni a többit. Sokáig nehezítettem az egyébként jócskán túlerőben lévő TRODLM játékosok támadásait, többen is rámírtak akkor, hogy ők még ilyennel nem találkoztak. A végén persze már én is bedobtam a gyeplőt, rengeteg időmet vette el a folyamatosan védekezés, figyelés, éjszakázás és bár egy jó ideig élveztem, nem sok értelmét láttam további energiát bele tenni, a TRODLM szerver győzelme már rég nem volt ott kérdéses. Arra mindenképpen jó volt, hogy több ellenséges klánban lévő játékos tiszteletét kivívtam, ami a jövőben igencsak hasznos és gyümölcsöző KH kapcsolatokat eredményezett.
Melyik volt a kedvenc világod, és miért?
Ez könnyű, egyértelműen a K6. Ott egy vert helyzetből sikerült egy olyan összetartó klánt kovácsolni, ami a mai napig örök KH barátságok kiindulási alapja, és amely klán oszlopos tagjaival a későbbiekben K8 illetve K11-t is tudtunk nyerni, és szerintem itt még nincs is vége a történetnek.
Mit gondolsz mennyire nehéz egy klánt vezetni? Szerinted egy klán vezetését eltudja végezni hatékonyan egy ember is?
Nagyon nehéz. Elméletben persze, egy ember is tudna vezetni klánt, de a gyakorlatban szerintem nem lehetséges. Ha valakinek annyi ideje és rutinja lenne, tudna vezetni egyedül, de ez félelmetesen sok munkàval jár. Sokkal egyszerűbb, ha minimum 4-5 vezetője van egy klánnak, egymás közötti feladat megosztásával. Külön támadás, védelem szervezővel, aktivitás figyelővel. Sokszor kell nehéz döntéseket meghozni, a különböző típusú, habitusú játékosokat összetartani, sokszor terelgetni, hogy ne csak a saját fejük után menjenek. Ez azért embert próbáló feladat és pici apróságokon is múlhat egy klán sikere vagy bukása. Mindenképpen azt mondom, egy összeszokott, rutinos vezetés sokkal fontosabb, mint az, milyen tagokból egy-egy klán. Rossz vezetéssel a jó játékosok is bukhatnak, viszont jó vezetéssel még gyengébb játékosok esetén is nagyobb az esély a végső győzelemre.
Úgy látom tagja voltál a basuka féle Csörsz klánnak. Elég sokáig a legtöbb könnyített szerver favoritjai voltak. Miért tűnt el a klán?
Inkább úgy fogalmaznék szünetel. Biztos vagyok benne, hogy a nem túl távoli jövőben újra lesz Csörsz, de ezt nem tőlem tudjátok… Ha megnézitek, szétszóródva bár, de többen ma is valamelyik világon aktív játékosként jelen vannak. Ilyenkor általában elég egy hívó szó a megfelelő embertől és meg is van a visszatérés.
Világ 14-en is játszottál, ahogy látom, és szintén a Titok világ végjátékot végül megnyerő A*D klánnal, viszont a rendszer itt is az MHC-nak adta a plecsnit (utólag), amit nem tudtunk javítani. Mit gondolsz, hogyrossz-e, hogy ez az utókor számára plecsni formában nem marad fent? Vagy elegen tudják-e, hogy a Világ 14 igazi győztese az AD klán volt?
Nem különösebben foglalkozom vele, hogy kapok-e bármiért is plecsnit, bár ahogy látjátok és fentebb már beszéltünk is róla, nem ez az első eset, amikor ilyen történik. A 14-es egy nagyon izgalmas, különleges, de tulajdonképpen végtelenül egyszerű világ volt. És bár végül az MHC szerepel győztesként, rossz taktikát választottak. Emlékszem a titok falvakat rommá védtük, én is szereztem és birtokoltam a játék végéig ilyen falut, az ellenség nagy erőkkel támadta ezeket a falvakat, de esélytelen volt megszerezniük. Több faluval és agresszív játékkal voltak jelen, tehát ha a végjátékban nem fejetlenül csak a titok falvakra koncentráltak volna, valósan is lett volna esélyük a győzelemre. Persze, ha tudták volna már akkor, hogy végén majd ők kapják a plecsnit, akkor bizonyosan máshogy játszanak.
Mit gondolsz mennyire könnyebb a könnyített világokon való játék? Kényelmesebb-e, mint egy normál világon?
Sokkal könnyebb. Azt gondolom ezek a könnyítettek leginkább azoknak valók, akik szeretik a klánháborút, valamikor nagyon aktívak voltak, de ma már nincs annyi idejük, mint amennyit egy normál világra kellene szánni. Nos, ide tartozom én is, nagyon fekszik nekem a könnyített világok szisztémája. Ne felejtsük el, hogy 14 évre tekinthetek vissza a játékban, még huszonévesként kezdtem, ma meg már feleség és 3 gyerek mellett űzöm a játékot, természetesen a korábbi éveket meg sem közelíthető aktivitással. Mondhatnám, hogy kezdő játékosoknak is jó választás lehet egy könnyített világ, de szerintem ez nem lenne igaz. Mindenképpen azt gondolom, hogy inkább a már kevesebb idővel rendelkező, de egyébként tapasztalt játékosok lehetősége ez arra, hogy ne hagyják abba.
Ha egy kezdő játékos megtámad téged nevetséges csapatokkal (például 3000 bárd 1000 könnyűlovas és 500 katapult), akkor ráírsz tanácsot adni neki, vagy mit gondolsz mi a jó eljárás egy ilyen játékos ellen?
Azért ilyen nagyon régen fordult elő, de különösebben nem foglalkoztam vele. Ha viszont a mieink közül látnék ilyesmi támadásokat, akkor biztosan nem hagynám szó nélkül. Volt is ilyenre példa, az érintett játékos a támadó falvaiban nem gyártott kosokat csak katapultokat, mindig azokkal küldte a támadóit, mikor észre vettem, elmondtam neki, hogy a katapultok csak a támadással együtt rombolnak, viszont a kosok már a támadói előtt megbontják a falat. Nem tudta, de örült és utána már máshogy gyártotta a támadófaluit.
Szerinted mi a jó klántárs tulajdonsága? Miért?
Elsődlegesen az, ha tud csapatban dolgozni, fegyelmezett, ha a rábízott feladatot végrehajtja. Nagyon fontos egy arma vagy éppen a védelem megszervezésekor, hogy mindenki tegye a dolgát, ellenkező esetben nem fogjuk a kívánt eredményt elérni. Szóval egy szóban összefoglalva, a megbízhatóság számomra az elsődleges. Minden egyéb dolog tanulható a játékban.
8 könnyített szerver győzelem. Melyikre vagy a legbüszkébb?
Már említettem, de nekem a kedvencem eddig a k6, azt nehéz lesz überelni a közeljövőben. Sajnos vagy nem, de a könnyített világok szinte már az elején eldőlnek, a K6-on viszont sokáig hátrányban voltunk, majd szép lassan megfordítottuk a javunkra a világot és a végén magabiztos győzelmet arattunk, ami egy rendkívül jó vezetésnek és az aktív, megbízható tagoknak köszönhető, akik nélkül azóta nem igen tudnék könnyített világot elképzelni. Szeretnék újra valami hasonlót átélni, az nagyon hiányzik.
Mit gondolsz, a játék fontos eleme a siker, a győzelem? Vagy mi teszi a játékot jó játékká? Hogyan lehet élvezni a klánháborút?
Abszolút, nagyon fontos eleme a játéknak a siker, a győzelem. Nyilván nem nyerhet mindenki, sőt sokszor már az elején unalmassá válhat a játék, viszont olyan dolgok is sikerhez vezethetnek, amik végén nem a győzelem áll. Gondolok itt egy esetleges túlerővel szembeni helytálló, tisztességes védekezésre, egy-egy szemtelen foglalásra nagyobb játékosoktól, ezek mind-mind izgalmassá tehetnek egy világot, nem csak a végső győzelem.
Mit gondolsz, hamarabb lezáródna világ 1, ha a mai technológiával indult volna el?
Nehéz kérdés, de szerintem nem. Ott a legtöbben még tanulták ezt a játékot, köztük én is, így idő kellett ahhoz, hogy minden flottul menjen. Persze, ha arról beszélnénk, hogy a mai technológiával és a játékosok mai tudásával indult volna, akkor bizonyosan hamarabb fejeződik be.
Melyik klán ellen volt eddig a legnehezebb harcod? Nyertél? Ha igen miért? Ha nem szerinted mit hibáztál és mit csináltál volna másképp?
Rengeteg klán ellen harcoltam az elmúlt években, a legtöbbjükre azonban nem is emlékszem. Az biztos, hogy kellemetlen ellenfél volt a BFK, az MHC illetve egy jó darabig a TRODLM. Ez utóbbi klán esetében volt, amikor későn vettük fel a harcot, itt hibáztunk és már esélytelen volt behozni az előnyüket, viszont egy következő világon már idejében léptünk, így nem tudták megismételni a szerver győzelmüket. Jelenleg a Doo! tűnik viszonylag összeszedettnek Classicon, velünk szemben elég nagy előnyük van, de ezen a világon már annyi minden történt, hogy bármit el tudok képzelni. Itt már hibáztunk, de mivel egy javában zajló világról van szó, erről most komolyabban nem beszélnék.
Melyik a nehezebb a játékban? Támadni vagy védekezni?
Mindkettő tud könnyű és nehéz is lenni, attól függően milyen az ellenfél. Én magam talán egy kicsit könnyebbnek érzem a támadó játékot, több fantázia és lehetőség adott ehhez a játékban. De ha egy jól védekező játékost, aktív klán segítséggel kell támadni, akkor bizony tud ez is nagyon nehéz lenni.
Egyre kevesebb a jól védekező játékos, valahogy mindenki inkább támadni szeret, de azért akadnak még, és ilyenkor annak örülök a legjobban, ha ők inkább a klán társaim, mintsem az ellenség tagjai. Fontos szempont azonban, hogy milyen világon játszunk, hiszen egy Őrtornyos világban azt hiszem védekezni egyszerűbb feladat, mint támadni.
Full védő vagy Full támadó? Mit gondolsz van-e értelme ilyen fiókkialakítással játszani?
Ebben a kérdésben bizonyosan megoszlanak a játékosok véleményei, szerintem nincs értelme egy féle fiókkialakítással játszani, kivéve, ha már az elején klánszinten fel van osztva a feladat a tagok között. Létezhetnek olyan helyzetek, mikor semmi értelme támadót gyártani (se közel, se távol ellenség), a klántársakat viszont tudjuk segíteni védővel. Ugyanez a helyzet a támadó falvakkal is, ha eredményt szeretnénk elérni, nélkülözhetetlenek a támadók. Ahogyan sok más esetben már említettem, itt is minden attól függ, milyen világon, milyen ellenféllel és milyen klántársakkal kell játszanunk. Tehát alap helyzetben nem látom értelmét, de vannak helyzetek, amikor az egyféle kialakítás a célravezető.
Használsz dinamikus csoportokat? Szerinted mi egy jól felépített fiók titka?
Igen használok, és nagyon hasznosak, rengeteg időt és energiát megspórolok velük. A fiókok lehetnek teljesen különbözőek egymástól, az a lényeg, hogy a tulajdonosa ismerje, el igazodjon benne, kényelmessé tegye a játékot és ne egy átláthatatlan falu és sereg rengeteg legyen. A jól felépített fiókban egy helyettes is otthonosan érzi magát, könnyen és gyorsan tud lépni, ha arra szükség van. Ha soha nem lesz szükségünk helyettesre, akkor csak az a fontos, hogy a tulajdonosa ismerje, szeresse. Ez pont olyan, mint egy rumlis gyerekszoba, ahol a gyerek mégis tudja, mi hol van, de ha az anyja rendet rakna, már soha többet nem találná a dolgait.
Hiszel abban az elvben, amit sokan képviselnek, hogy a legtöbb világ már a nyitásakor eldől az indulókkal? Mit gondolsz, mi tesz egy klánt olyan nevessé, hogy egy világ elején már néhányan eldöntik, hogy megnyerték a világot?
Alapvetően igen, hiszek ebben az elvben, még akkor is, ha ennek az ellenkezőjére azért volt bőven példa. Ha van egy olyan társaság, akik jó ideje együtt játszanak, mindenki ismeri a tagok képességeit, ugyanazok a vezetők és feltétetelezzük, hogy megmarad az aktivitás és nem történik semmi rendkívüli dolog klánon belül, akkor azért lehet számítani a győzelmükre nagy eséllyel. Az viszonylag ritka, amikor legalább két azonos képességű klán találkozik egy világon és összemérhetik valódi játéktudásukat. Azt látom, hogy az össze szokott klánok többsége sem indul mindig, minden világon, hiszen egyrészt fizikailag is megterhelő lenne, másrészt ők sem szeretnének olyan világot, ahol esetlegesen egy méltó ellenfélre bukkannak, ami aztán tönkre is tehet egy jól működő gépezetet hosszú időre. Minden ilyen klán szereti uralni az elejétől kezdve az adott világot, ellenkező esetben gyorsan vissza is lépnek a feladattól.
Mit gondolsz a scriptekről? Mennyire segítik ezek a Te játékodat?
Nagyon sokáig nem használtam scripteket, nehezen vettem rá magam, de ma már bánom, hogy korábban nem egyszerűsítettem velük a játékomat. Nem azt mondom, hogy nem tudnék már nélkülük játszani, de óriási előny mindenki számára, aki használja, így nekem is. Sokan még mindig nem használnak scripteket, ami persze nem baj, de én már igyekszem az aktuális klánjaimban bíztatni mindenkit a használatukra. Sok régi játékos még most is ódzkodik tőle, de szerencsére volt már, akit sikerült rávenni a használatára és azóta is folyamatosan keresik az újabb és újabb scripteket.
Szerinted a védekezést is hasonlóképp meg kell szervezni, mint a támadást, vagy az egy jóval egyszerűbb folyamat?
Igen, fontos, hogy ne össze-vissza küldözgessük a védőket, jó, ha van erre a klánban egy védekezés szervező. Azt gondolom sok tekintetben hasonlóan nehéz feladat, mint egy sikeres arma leszervezése.
Ha azt mondaná klántársad, hogy 5 szóban mutasd be magad neki, akkor melyik lenne az az 5 szó?
Megbízható, segítőkész, aktív, igazságos, szerény.
Rengeteg jó közösség alakult már ki a világok alatt, amiből való életbeli barátságok is lettek. Neked vannak-e ilyen játékos ismerőseid?
Én igyekeztem a játékot és a való életet külön választani, így személyes találkozást sem kezdeményeztem illetve KH-s találkozókra sem jártam el. Ettől függetlenül akad olyan olyan klántárs, akivel telefonon illetve Messengeren beszélünk, de ezek is mind a KH-val kapcsolatos dolgok.